Protokoły z posiedzeń

Protokół Nr 2/2008 Komisji ds. Finansów

Rada Gminy

Lipowiec Kościelny

Nr 0063-2 /02/2008

 

 

 

            P  R  O  T  O  K  Ó  Ł   Nr  2 /2008 z posiedzenia Komisji ds. Finansów   odbytego     w dniu 19 marca  2008 roku pod przewodnictwem  Pana  Jacka Szymańskiego-  przewodniczącego  komisji.                       

                     

 

Posiedzenie rozpoczęto o godzinie 1300, zakończono o godzinie 1430.

Stan osobowy Komisji ds. Finansów – 4 osoby.

Obecnych na posiedzeniu było 4 osoby  według załączonej listy obecności.

 

W posiedzeniu Komisji ponadto  udział wzięli :

1.      Pan Michał Danielewicz      -  Wójt Gminy

2.      Pani Hanna Dzierzęcka        -  Kierownik GOPS

 

Obrady otworzył Jacek Szymański- przewodniczący  Komisji ds. Finansów przywitał zebranych i przedstawił porządek posiedzenia: 

   1.    Otwarcie posiedzenia.

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Projekt uchwały w sprawie  zmian w budżecie gminy  na 2008 r.
  3. Sprawozdanie z działalności  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007 rok.
  4. Informacja na temat pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
  5. Informacja na temat realizacji wykonywanych zadań w zakresie  robót publicznych i interwencyjnych za rok 2007 oraz zamierzenia w tym zakresie na rok 2008.
  6. Sprawy różne.

Wójt Gminy zaproponował włączenia następujących punktów do porządku posiedzenia:

-  projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do dróg gminnych.

- projekt uchwały w sprawie  zmiany uchwały dotyczącej górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli  nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżnianie  zbiorników bezodpływowych

 

Komisja przedstawiony porządek  przyjęła jednogłośnie.

Wójt Gminy zaproponował, aby pkt 3 przesunąć  na koniec, gdyż będzie to najdłuższy punkt .

 

 

Ad.4

Przewodniczący Komisji ds. Finansów Jacek Szymański   poprosił Panią Hannę Dzierzęcką o przedstawienie punktu- informacja na temat pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2007.

Hanna Dzierzęcka- biorąc pod uwagę to, że wszyscy państwo otrzymaliście informację na temat pracy GOPS za 2007 r. , myślę , że nie zachodzi potrzeba szczegółowego przedstawiania informacji . Poprosiła o konkretne pytania.

Wójt Gminy- na pracę GOPS nie było żadnych skarg. W roku 2007 od wydanych decyzji  w GOPS  nikt nie złożył odwołań do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie. W ubiegłym roku GOPS otrzymał 15 ton żywności. 

Przewodniczący Komisji ds. Finansów spytał, czy przy dożywianiu dzieci w szkołach, obowiązuje kryterium dochodowe.

Kierownik GOPS Hanna Dziwerzęcka- kryterium dochodowe musi być spełnione. W szkołach w których są stołówki dzieci te otrzymują zupy oraz dwa razy w tygodniu e drugie danie. W pozostałych szkołach dzieci otrzymują jogurt lub bułkę słodką .Dzienna kwota przeznaczona na dożywianie wynosi 1,50 zł.

Kierownik GOPS Hanna Dzierzęcka w miarę możliwości  pomagamy wszystkim, na ten cel mamy ograniczone środki, nie jesteśmy w stanie wszystkich zadowolić. Czasami też bywa sytuacja, że GOPS chce pomóc, a rodziny tej pomocy odmawiają.

Po wyczerpaniu wszystkich zagadnień, Komisja ds. Finansów  nie wniosła uwag do przedstawionej informacji.

 

Ad.5

Przewodniczący Komisji ds. Finansów Jacek Szymański   realizując porządek posiedzenia  przechodzimy do punktu- sprawozdanie z działalności  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2007 rok. Zwrócił się do członków komisji , czy mają uwagi do sprawozdania. Nikt nie zgłosił uwag, więc sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag. Przewodniczący Komisji- w sprawozdaniu zostało dokładnie  wszystko zawarte czym GKRPA się zajmowała i  na jakie zadania zostały przeznaczone środki finansowe pochodzące z wydanych zezwoleń na alkohol  .

Komisja nie wniosła uwag do przedstawionej informacji.

 

Ad.6

Kolejnym punktem posiedzenia jest przedstawienie informacji na temat realizacji wykonywanych zadań w zakresie robót publicznych i interwencyjnych za rok 2007 oraz zamierzenia w tym zakresie na rok 2008, przewodniczący  Komisji ds. Finansów Jacek Szymański   poprosił o przedstawienie tego punktu Wójta Gminy.

Wójt Gminy- co roku mówię, że nie będę brał  pracowników na roboty publiczne, ale ich biorę. Coraz trudniej jest wybrać w miarę dobrych, nie ma w kim wybierać, ale ostatecznie zawsze coś tam zrobią. W ramach robót  publicznych wykonaliśmy w ubiegłym roku  : parking przy Szkole Podstawowej w Turzy Małej, wykonaliśmy chodnik w m. Turza Mała od posterunku Policji w kierunku szkoły. Pracownicy w ramach robót publicznych pomagali przy remoncie świetlicy  wiejskiej w m. Dobra Wola.

Zamierzenia  w zakresie robót publicznych na  2008 to m.in.

- zakończyć remont świetlicy w Dobrej Woli

- wykonać elewację na budynku Urzędu Gminy/ tył budynku/

- wykonać chodniki w m. Niegocin

Wójt Gminy- aby te zadania i inne wykonać potrzebny jest drugi traktorzysta, planuję zatrudnić P. Rochnę z Rumoki na stałe, obawiam się , aby nie uciekł do innej firmy.

Komisja ds. Finansów  nie wniosła uwag do przedstawionej informacji.

 

Ad. 7

Realizując porządek dzisiejszego posiedzenia  przechodzimy do punktu-projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do dróg gminnych, przewodniczący  Komisji ds. Fiansów Jacek Szymański poprosił Pana Wójta o przedstawienie tego punktu.

Wójt Gminy-  chodzi o drogę nr 018 Parcele Łomskie do granicy miasta Mława, którą gmina wykonywała, o zaliczenie jej do kategorii dróg gminnych. Jest to w pewnym sensie formalność. Można tej zmiany dokonać do zasięgnięciu opinii Zarządu Powiatu Mławskiego- uchwała Nr  332/2008 z dnia 12.03.2008 r.

Projekt uchwały pozytywnie zaakceptowała Komisja. ds. Fianansów.

 

Ad.8

Przewodniczący Komisji ds. Finansów Jacek Szymański, następnym punktem posiedzenia jest - projekt uchwały w sprawie  zmiany uchwały dotyczącej górnych stawek opłat, poprosił o przedstawienie tego zagadnienia Wójta Gminy.

Wójt Gminy-   zmiana uchwały  jest spowodowana znacznym  wzrostem opłat za składowanie  odpadów komunalnych na wysypiskach śmieci. „Zielone Miasto” złożyło wniosek w tej sprawie i zwróciło się do Rady Gminy o przeanalizowanie  stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych. Dla przykładu podam, że  kwota 69 zł, wzrosła do 195 zł od 1 stycznia br. Jest to dosyć duży wzrost. Dlatego też zmiana stawek jest analizowana na posiedzeniach komisji. Proponuję  14 zł brutto od jednego pojemnika 120 litrów/ wcześniej wynosiła 11 zł/ oraz 20 zł od pojemnika 240 litrów. W projekcie tej uchwały proponujemy  ustalenie stawki opłat za odbiór i transport nieczystości  ciekłych 19, zł. za 1 m3

Komisja propozycję przedstawiona przez Wójta Gminy zaakceptowała.

 

Ad.3

Przechodzimy do punktu- zmiany w budżecie gminy na 2008 rok. Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie zmian Wójta Gminy.

Wójt Gminy- są już znane ostateczne subwencje , nie zmieniły się one, zmianie uległa tylko subwencja oświatowa, otrzymaliśmy o 264.574 zł więcej. Kwota ta jest przeznaczona na 10 % podwyżki dla nauczycieli. Porównując rok ubiegły  otrzymaliśmy o 769.749 zł. więcej .

Udział w podatku dochodowym także będzie większy od planowanego, otrzymamy kwotę 942.121 zł.

O ok. 1 mln złotych wzrosły dochody w naszym budżecie w stosunku do roku ubiegłego.

Wójt Gminy proponuję zwiększyć  wydatki na usługi w  oświacie:

- kwotę – 27 tys. zł. przeznaczyć na wykonanie oddzielnego sterowania  ogrzewania, zamontowanie oddzielnych  pompek w Gimnazjum i Szkole Podstawowej w Lipowcu Kościelnym .

- dołożyłem środki finansowe  na wywóz kontenerów ze szkół

- zamontowanie dwóch  kamer, jedne dla Gimnazjum , druga dla Szkoły Podstawowej w Lipowcu Kościelnym. Dyrektorzy będą w tej sprawie składać wnioski o dofinansowanie , istnieje szansa pozyskania 80 % środków.

Wójt Gminy- musimy dokonać przemeblowania  inwestycji , które miał być realizowane ze środków unijnych, dot.:

-   310 tys. zł  świetlica Lipowcu Kościelnym

-   210 tys. zł świetlica w Łomi

Gmina w ramach PROW   może złożyć tylko jeden wniosek, nabór wniosków- do czerwca.  Odbędzie się procedura konkursowa, będzie trwać od 14- 60 dni, dalej ok. 3 miesięcy na podpisanie umowy / przetarg od 2-2,5 miesiąca/. Nie realne jest wykonanie tego zadania w roku bieżącym. Gmina może złożyć tylko jeden wniosek o pozyskanie środków z „Odnowy wsi”. Taki sam wniosek mogą złożyć: związki wyznaniowe, stowarzyszenia. Komisja konkursowa wybierze tylko jeden wniosek z danej gminy, o wyborze zdecyduje data złożenia wniosku, zostanie wybrany ten wniosek który wpłynie najwcześniej.

Wójt Gminy- złożę wniosek na  remont strażnicy OSP Lipowiec Kościelny.

Wójt Gminy -nadwyżka budżetowa wynosi ok. 649 tys. zł, przystępując do rozdysponowania nadwyżki budżetowej pragnę poznać stanowisko komisji w sprawie budowy drogi w m. Lipowiec Kościelny do P. Kanieckich.   Do gminy oraz na ręce przewodniczącego Rady Gminy wpłynął wniosek od Państwa Kanieckich z Lipowca Kościelnego. Wójt odczytał pismo w tej sprawie. Na wykonanie drogi asfaltowej w budżecie musielibyśmy zabezpieczyć  kwotę  ok. 200 tys. zł, odcinek tej drogi – 5oo m

Komisja ds. Społecznych –stwierdziła, że w ubiegłym roku podczas objazdu dróg , na tej drodze  byli, uważają, że droga ta jest dobra , a jeśli są nierówności, to w miejscach tych nasypać żwiru i to powinno wystarczyć. 

Wójt Gminy- wnioskował, że może zastanowić się i w następnym roku złożyć wniosek  o środki z FOGR , jeśli uda się pozyskać , to wówczas można  zrobić drogę żwirową, okopaną rowami.

Komisja ds. Finansów- komisja poprała wniosek Komisji ds. Społecznych.

Wójt Gminy-w ramach PROW nie możemy budować chodników przy drogach powiatowym, możliwe to by było gdyby był  rynek, wykonanie tych chodników wokół rynku. Środki zabezpieczone na ten cel w budżecie musimy przeznaczyć na inne zadanie.

Budowa chodników w miejscowości Krępa jest możliwa, ale z własnych środków.

 

Wójt Gminy -nadwyżka budżetowa wynosi ok. 649 tys. zł.

W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. proponuję nadwyżkę przeznaczyć  na:

- zwiększenie środków – 50 tys. na  wykup terenu pod 5 przepompowni/ dot. to niewielkich powierzchni ok. kilku metrów kwadratowych  na każda z przepompowni/.

W budżecie zabezpieczyliśmy kwotę  150 tys. zł.

Odbył się przetarg   na wykonanie dokumentacji technicznej sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości: Lipowiec Kościelny, Kęczewo i Wola Kęczewska

 – etap I. do przetargu  przystąpiło 7 firm, najkorzystniejsza ofertę złożyła Przedsiębiorstwo Projektowo-Usługowo-Handlowym „RAW” z  Łodzi.

- budowa mostu przez rzekę Mławka  w Rumoce- 409.100,- zł. posiadamy opracowany raport oddziaływania na środowisko, opracowanie tego raportu było konieczne, ze względu na obszar objęty Naturą 2000  . Ponadto biorąc powyższe pod uwagę nie będziemy mogli wykonywać jakichkolwiek prac w okresie od marca do sierpnia br, ze względu okres lęgowy ptactwa. Prace będziemy mogli rozpocząć od początku sierpnia, ponadto będzie także utrudnienie dla rolników, którzy posiadają w tej okolicy łąki, na czas budowy będą musieli jeździć na Głużek. .

-budowa chodników w Łomi- dot. I i  II etapu budowy chodników, I etap nie zakończony całkowicie. Drugi etap będzie wykonywać firma  DELTA z Ciechanowa.

- budowa chodników w Lipowcu Kościelnym przy drodze powiatowej, wystąpiłem z wnioskiem do Starosty mławskiego o dofinansowanie tej budowy, 300 m – koszt   113 tys. zł.

- budowa chodników w m. Krępa , na wykonanie dokumentacji technicznej- 15 tys. zł.

Całkowity koszy inwestycji ok. 270 tys. zł/budowa chodników po obu stronach/

I etap- 137 tys. zł

II etap- 126 tys. zł

- przebudowa dróg gminnych w m. Turza Wielka/ dwie drogi nie wykonane w 2007 r.

- przebudowa drogi gminnej w m. Kęczewo, do P. M . Grąckiego

- rozbudowa budynku w Lipowcu Kościelnym/ dobudowa gabinetu stomatologicznego  w Ośrodka Zdrowia /- 200.000 zł.

- modernizacja stacji uzdatniania wody w Kęczewie-  113 tys. zł.

- przebudowa drogi Łomia- Mława Wólka- koszt ok. 300 tys. zł./ 36 tys. środki własne, pozostałe od Marszałka Województwa mazowieckiego/ 

- realizowanie drogi ze środków FOGR- 46.754 zł., odcinek 500 m w m Turza Mała.

- zakup samochodu strażackiego

- remont pokrycia dachowego w Szkole Podstawowej w Kęczewie, 90 tys. całkowity koszt, 46 tys. środki z budżetu wojewódzkiego.

- przebudowa bieżni przy Szkole Podstawowej w Turzy Małej- 39.500 zł. 

-remont świetlicy w Dobrej Woli

- remont świetlicy w Łomi- 15 tys. zł.

- budowa sali gimnastycznej w Zawadach

Wójt Gminy-odnośnie budowy sali gimnastycznej w Zawadach . Gmina posiada problem  z budową sali gimnastycznej w m. Zawady. Jest to zagadnienie bardzo ważne dla gminy oraz dzieci uczęszczających do tej szkoły, dzieci nie posiadają sali gimnastycznej. Zaprojektowaliśmy salę na terenie podworskim, obecnie jest to łąka, wystąpiliśmy do Konserwatora Zabytków o wyrażenie zgody na lokalizację sali gimnastycznej. Otrzymaliśmy negatywna odpowiedź, konserwator nie wyraża zgody. Od tej decyzji  złożyłem odwołanie, miało to miejsce w miesiącu grudniu, do chwili obecnej nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.

Decyzja jest bardzo ważna, wniosek ekonomicznie uzasadniony , środki zabezpieczone w budżecie, a w dalszym ciągu nie wiemy co robić w przedmiotowej sprawie .

 

Wójt Gminy- proponuję nie wchodzić z chodnikami do miejscowości przez które będzie biegła kanalizacja . Dlatego też o chodnikach  można pomyśleć w miejscowościach : Krępa, Zawady, Niegocin.

- remont chodników w m. Krępa,

- odmulenie stawu w Rumoce,

- budowa chodników w Zawadach k. Pydynkowskiego , w kierunku Niegocina.

- remont świetlicy wiejskiej w m. Turza Mała/ wykonanie więzi dachowej/

- zakup samochodu osobowego do gminy za kwotę ok. 60 tys. zł.

Są to  propozycje zmian  w budżecie.

Komisja ds. Finansów nie wniosła uwag do przedstawionych zmian w budżecie .

 

Ad.9

Ostatnim punktem posiedzenia są sprawy różne.

1/ Wójt Gminy- wpłynął wniosek P. Bogdana Kucińskiego, zam. Krepa o wydzierżawienie mu działki nr 34/1 o pow. 0,20 ha , działka ta znajduje się za starym barakiem , zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania teren ten przeznaczony jest pod boisko sportowe, cała powierzchnia tej działki wynosi 0,60 ha . Pan Kuciński chciałby tam zlokalizować warsztat samochody.

Komisja ds. Społecznych wnioskowała, aby w tej sprawie wypowiedzieli się mieszkańcy Krępy. Komisja ds. Finansów poparła wniosek Komisji ds. Społecznych

2/ Wójt Gminy- Kurier  Mławski wystąpił z wnioskiem o wsparcie w  plebiscycie najpopularniejszego sołtysa , chodzi o zakup odtwarzacza DVD, sprzęt ten otrzyma sołtys z naszej gminy.

Komisja poparła ten wniosek.

 

Po wyczerpaniu wszystkich zagadnień przewodniczący  Komisji ds. Finansów  zamknął obrady posiedzenia.

 

                                                                                              Przewodniczący

Komisji ds. Finansów

Jacek Szymański

Protokołowała

Sabina Malikowska                                                                               

                                                                                  

                                       

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 kwietnia 2008 09:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sabina Malikowska
Ilość wyświetleń: 1255
18 kwietnia 2008 09:10 (Sabina Malikowska) - Utworzenie dokumnetu.